Hvem vi er

Chiquita er et ledende internasjonalt selskap som produserer og selger ferske matvarer, med 21 000 ansatte i 70 land. I Italia er vi kjent for bananer, ananas og kiwi. Vi distribuerer også mye annen fersk frukt verden over, samt ferdigblandede salater og sunne og næringsrike fruktbaserte snacks, med merkene Chiquita® og Fresh Express®.

Med lidenskapen for kvalitet, de strenge kriteriene for utvelgelse samt bevaring av de høyeste produksjonsstandarder har vi tilegnet oss forbrukernes tillit på fem kontinenter.

Det hele begynte i 1870, da det blir fortalt at Lorenzo Dow Baker (en av Chiquitas grunnleggere) kjøpte 160 bananklaser på Jamaica for å selge dem i Jersey City. Her startet handelen med bananer mellom de tropiske landene og resten av verden!
En viktig milepæl inntraff i 1903, da Chiquitas Great White Fleet (store hvite flåte) ble sjøsatt. Dette var en virkelig revolusjon innen transportsystemet for bananer og bevaring av kvaliteten. De avkjølte fartøyene, som var hvitmalte for å reflektere solstrålene, garanterte nemlig korrekt temperatur under hele ferden.
I 1944 kommer Miss Banana Chiquita, den tegnede bananen som gir gode råd og informerer om næringsverdien av frukten, som på denne tiden fortsatt er nokså sjelden. Dermed er en legendarisk figur innen reklamen skapt.
Fra klaser opphengt på kroker i lasterommet til banankasser: Dette er en stor nyhet innen handelen med bananer tidlig på 60-tallet. Chiquita sikrer seg patenten, og for bananene er det slutten på et mareritt ... Nå slipper de å bli ristet og skamslått, og får i stedet en behagelig og komfortabel transport slik at de når destinasjonen i utmerket forfatning!
1963 markerer et historisk vendepunkt. Nå blir det nemlig besluttet å klistre en etikett på hver enkelt frukt: det blå klistremerket. De første bananene med etikett når Europa i 1967, og i Italia blir de straks svært populære.
I 1992 starter selskapet et samarbeid med Rainforest Alliance, en amerikansk NGO som har som mål å beskytte økosystemet og de levende skapningene som holder til her. Dette medfører store forandringer og betydelige forbedringer i Chiquitas forhold til miljøet og samfunnet.
I mars 1999 feirer Chiquita sine første 100 år, og akter å feire de neste 100 også. Et utrolig århundre for et selskap som har satt kvalitet og sosialt ansvar helt sentralt for driften.